poniedziałek, 5 sierpnia 2019

"Cena złudzeń" Agata Marzec 70/2019 (150)



                                       "CENA ZŁUDZEŃ"
                                                  Autor : Agata Marzec
                                               Wydawnictwo : Replika





Dzień dobry.
Ta książka mnie zaskoczyła. Spodziewałam się zupełnie czegoś innego.






_______________________

Żyjąca skromnie, ale szczęśliwa rodzina Ziembiaków przeżywa nieoczekiwany dramat: osiemnastoletnia córka – Karolina – wzorowa uczennica, absolwentka renomowanego liceum, laureatka wielu konkursów i olimpiad przedmiotowych, zamiast dokonać wyboru kierunku studiów, oznajmia, że przerywa swoją edukację. W tym czasie przestaje wracać do domu na noce, wiąże się z podstarzałym lokalnym biznesmenem – Józefem i przysparza matce kolejnych siwych włosów, pokazując się z nim w miejscach publicznych. Para staje się obiektem kpin mieszkańców miasta, a rodzice, jak to zwykle w podobnych sytuacjach bywa, dowiadują się o całej sprawie ostatni. Niezłomna i głęboko wierząca matka zaczyna szukać pomocy: trafia do psychologa, miejscowego proboszcza, próbuje przemówić do „bezjajecznego” męża, jednak bezskutecznie. W końcu traci grunt pod nogami, dosłownie i w przenośni. Rodzina zaczyna rozpadać się i choć jej członkowie są tym faktem przerażeni, nie mogą zrobić nic, co mogłoby ten proces powstrzymać.
(opis wydawcy)


________________________




                                                                              ****

"Nie ma większego upadku niż ten jaki dotyka odrzuconą przez mężczyznę kobietę, która postanawia zemścić się, oddając swoje ciało obcym mężczyznom."

     
                                                                             ****



Karolina, ponadprzeciętnie inteligentna nastolatka miała pójść zupełnie inną drogą. Ukochana jedynaczka, od najmłodszych lat miała wszystko, o czym zamarzyła. Doskonała uczennica mogła przebierać w uczelniach, gdzie chciałaby studiować. Jednak wydarza się coś, co rujnuje życie rodzinne państwa Ziembiaków. Dochodzą do nich wieści, że ich oczko w głowie rzuca szkołę i wplątało się w romans z dużo starszym, żonatym mężczyzną. Matka, praktykująca katoliczka, traci wiarę i zdrowie, ojciec wydaje się krążyć myślami gdzieś daleko. A co naprawdę wydarzy się w tej rodzinie? Zapraszam do lektury powieści.



Przyznaję, że chwilkę trwało, zanim skończyłam tę książkę. Nie dlatego, że leżała na stosie do przeczytania. Po prostu kilkanaście pierwszych stron mnie nie wciągnęło i nie mogłam się zmusić, by czytać dalej. Jednak pewnego dnia zrobiłam sobie kawę, powiedziałam" teraz albo nigdy" i... przepadłam!!! Nie wstałam z fotela, dopóki nie skończyłam. Absolutnie się nie spodziewałam tego, jak potoczy się ta historia. Ona jest o wiele bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać.

Autorka napisała powieść, która aż kipi miłością. Miłością w wielu odcieniach. Miłością rodzicielską, córki do rodziców, żony do męża, człowieka do Boga, miłością zakazaną...
Co zaskakujące, nie poprzestaje na czasie teraźniejszym. W książce znajdziecie przepięknie przybliżoną postać genialnego, choć niezbyt ogarniętego uczuciowo Alberta Einsteina, który znalazł się tu nieprzypadkowo. To bardzo ciekawy pomysł, wplecenie takich wątków biograficznych naukowca.



                                                                              ****

"Czas zależny jest od przestrzeni, w której się go odmierza. I od ludzi, którzy nim dysponują."


                                                                              ****





"Cena złudzeń" to takie przedstawienie codzienności, przeciętnej polskiej rodziny. Matka, typowa kwoka, która lubi mieć wszystko pod kontrolą, zaplanowane, ojciec to człowiek, którego zadaniem jest zapewnić rodzinie utrzymanie, córka- śliczna, grzeczna, niesprawiająca kłopotów wychowawczych aż do chwili, kiedy na jaw wychodzi jej karygodny związek.
Hanna Ziembiak nie może się pogodzić z wyborem Karoliny, próbuje przemówić jej do rozumu prośbą, groźbą i krzykiem, szuka wytłumaczenia, pyta dlaczego. Nie może też zrozumieć zachowania swojego małżonka, który jakby nabrał wody w usta i nie komentuje wydarzeń. Stres, strach, utrata wiary we wszystko co znała, sprawia, że kobieta zaczyna podupadać na zdrowiu.
Im bardziej poznajemy bohaterów, tym bliżej jesteśmy rozwiązania zagadki, co wydarzyło się w tej rodzinie, że Karolina zaczęła się buntować i żyć po swojemu. Wtedy też coraz bardziej wciąga historia Alberta.

Autorka tak umiejętnie poprowadziła historię, że za nic w świecie nie domyśliłam się, co będzie punktem zwrotnym tej historii. Dopiero kiedy doczytałam do tego momentu, wtedy spojrzałam na całą sytuację inaczej. Czy zrozumiałam? Trudno powiedzieć jednoznacznie, bo trudno przewidzieć własne zachowania, będąc jedynie obserwatorem wyborów bohaterów.

Podsumowując, ta książka jest niesamowita. Doskonale rozpisana historia, niesztampowi bohaterowie, mnóstwo zaskakujących zwrotów akcji, a przy tym poruszenie tylu ważnych tematów. Naprawdę, wielkie wow!
Polecam z całego serca.


                                                                        ****


"Czasami trzeba w życiu dokonać tragicznego wyboru, tak już jest. Nie my pierwsi i nie ostatni. Liczy się cel..."


                                                                       ****


 



Daję : 10/10Ilość stron : 366
Wydawnictwo : Replika


Za egzemplarz do recenzji dziękuję Wydawnictwu Replika


10 komentarzy:

  1. Czasami początek wydaje się nieciekawy ale potem zupełnie dajemy się wciągnąć w fabułę. Też tak kilka razy miałam i te książki wspominam najmilej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nie był nieciekawy, ale wydawał się zagmatwany...Za to potem, o matko. Bardzo dobra książka :) Pozdrawiam <3

      Usuń
  2. Po takiej recenzji, to już nie mogę doczekać się, kiedy sama zaczynę czytać tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest lekka książka, ale za to wartościowa i dająca do myślenia ❤️

      Usuń
  3. Zaciekawiłaś mnie tą książką. Z chęcią się na nią skuszę :)
    Pozdrawiam :)
    www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie dziś do mnie przyszła. Recenzja zachęca, by zaraz zacząć czytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książkę wygrałam w konkursie. Na początku faktycznie pomyślałam, że kolejna zwykła obyczajówka lecz dałam jej szansę. Jak, że się pomyliłam. Książka napisana w niełatwy sposób, nie można w niej odczytywać jej treści w dosłowny sposób. Porusza bardzo wiele życiowych spraw. Ukazuje wieloraką miłość, nie zawsze łatwą. Choć postawa ojca Karoliny mi się nie podobała lecz w życiu także ludzkie decyzje są bardzo różne i każdy ma swój sposób interpretacji tych samych wydarzeń, różnie radzimy sobie z tym samym problemem i właśnie dlatego na ten sam temat mogą pisać różni autorzy bo każdy z nich inaczej nam przekaże swoją historię, w innej narracji. To co zrobiła autorka książki Cena złudzeń, mi bardzo się podobało. Lubię książki w których trzeba myśleć, mają głębszy ukryty sens i jeszcze mądre słowa i podpowiedzi jak postrzegać i radzić sobie w życiu. Polecam

    OdpowiedzUsuń